
Grafisk profil for Farsund kommune
Designmanual
Utfordring
Farsund kommune trenger en enkel og fleksibel grafisk profil for implementering på digital såvel som trykte flater. Kommunen har gjennomført en kommunikasjonsstrategi internt. Kommunen skal jobbe med implementering av den grafiske profilen med interne ressurser.
Videre ønsker kommunen et moderne uttrykk som tillater litt mer “sprell” enn det de opplever byvåpenet, slik vi kjenner det i dag, tillater. De opplever dessuten at eksisterende farger gir assosiasjoner i retninger som oppleves som misvisende.
Tilnærming
Raushet er en sentral verdi for kommunen. Dette gjenspeiles i fargepaletten og den grafiske profilens mulighetsrom. Ved å ta i bruk få, men tydelige virkemidler, skal vi oppnå en sterk identitet som kan tilpasses den enkelte sektor og det enkelte prosjekt.
Vi skiller mellom byvåpen og logo, der byvåpenet kun kan brukes i profilens hovedfarger, men logo, som anvendes i markedsføring og informasjonsmateriell, har svært få begrensinger for bruk.
Byvåpen
Byvåpenet har gjennomgått lite endring siden 1900 og er ikke utformet i henhold til retningslinjer for heraldikk.
I 1965 foretok man en forenkling av det originale Byvåpenet. Utformingen bærer preg av de tekniske mulighetene man hadde tilgjengelig den gang.
Byvåpenet har nå gjennomgått en opprydning i linjer og justeringer i mellomrom for å skape et mer stramt og dermed moderne uttrykk.
OBS:
Byvåpenet skal kun anvendes i de nye hovedfargene grønn og gul.
Er det ønskelig med andre farger eller sort/hvit, anvendes logo isteden.
Byvåpenet skal plasseres slik at det får tilstrekkelig luft omkring symbol.
Logo
Logo er ytterligere forenklet ved å fjerne bakgrunn og dermed kan får vi en enkel form som kan anvendes i én farge.
Logo kan anvendes i sort eller hvit og i ulike fargekombinasjoner med tilstrekkelig kontrast.
Den grafiske profilen omhandler ingen begrensninger på hvilke farger som kan tas i buk.
Dog skal fargebruk anvendes med nøysomhet. Med dette menes at settes logo i mørk blå på en farget bakgrunn, skal bakgrunnsfargen bidra til et rolig uttrykk, gjerne ved å bruk lyseblå.
Er du i tvil, kan du anvende eksempler i vist under.
Hovedfarger
PANTONE 554 CP
C: 84% M: 22% Y: 77% K: 60%
R: 214 G: 207 B: 141
HTML: 205C40
PANTONE 609 CP
C: 8% M: 1% Y: 50% K: 0%
R: 239 G: 235 B: 153
HEX: EFEB99
Eksempler på støttefarger
Den grafiske profilen tillater bruk av alle farger når logo tas i bruk. Det vil si at logo kan anvendes i ulike farger på en bakgrunnsfarge som får logo til å fremstå tydelig. Mulighetsrommet er stort, dog er den visuelle vurderingen av hvilke farger som kombineres proporsjonalt viktig. Paletten og eksemplene under viser hvordan farger kan brukes i ulike kombinasjoner.
OBS: Gjengivelse av farger varieres fra skjerm til skjerm og på trykk avhenger det av både materialer og papirtyper. Vi anbefaler derfor at en fagkyndig bidrar til til å vurdere valget ved produksjon av diverse materiell.
Pantone 554 CP
Pantone 571 CP
Pantone 281 CP
Pantone 2975 CP
Pantone 229 CP
Pantone 7429 CP
Pantone 7719 CP
Pantone 7472 CP
Pantone 7658 CP
Pantone 263 CP
Pantone 7595 CP
Pantone 7520 CP
Eksempler på logo i ulike fargevarianter og kombinasjoner
Sort + hvit
Hvit + sort
Hovedfarger
Sort + lys bakgrunn
Hvit + mørk bakgrunn
Lys logo + mørk bakgrunn
Mørk logo + lys bakgrunn
Lys logo + mørk bakgrunn
Mørk logo + lys bakgrunn
Designelement
Bølgen anvendes på overordnet materiell og i forbindelse med generell informasjon og budskap. Den kan settes i alle farger og settes da på en bakgrunnsfarge med god kontrast.
Ikoner
For at det skal være enkelt for Farsund kommune kan lage nye illustrasjoner/bilder til kommunikasjon, markedsføring og materiell, har vi valgt en ikonserie på iStock med et stort utvalg innen ulike temaer og i samme strek, slik at man kan kjøpe etter behov. De settes i ulike fargekombinasjoner og med god kontrast slik eksemplene viser.
Ikonene anvendes på:
Kommunens hjemmeside (oversikt over tjenester og nyhetssaker)
Materiell (rapporter, plakater o.l) med spesifikke temaer.
Sosiale medier (Disse kan også bestilles som animerte illustrasjoner)
Eksempel på ikoner anvendt som illustrasjonsbilde
Eksempel på ikoner anvendt som illustrasjonsbilde
Motto 1
Farsund kommune har et hovedmotto “Kysten er klar”. Mottoet kan settes på forsider, landingssider o.l. med farge i henhold til det enkelte produkt.
Motto 2
Disse kan brukes som element der budskapet underbygger det enkelte produkt.
Plasseringen skal stå fritt og med tilstrekkelig kontrast.
Fontvalg
BB casual er en lekker serif font (med føtter) med masse personlighet. Den fremstår moderne og spenstig og likevel vennlig med sin avrundede former.
Quincy anvendes til titler, ingress og mindre tekstmengder, som f.eks sitater og utdrag.
BB Casual™ (Std/Pro) er en moderne fontfamilie med tilsnitt av neo- og geogrotesk visuelt tilsnitt. Den finnes i mange skriftsnitt og er i så måte en veldig praktisk og anvendelig font. Den har akkurat passe karakter uten å bli dominerende.
Erstatningsfont
Hvis BB casual ikke er tilgjengelig anvendes systemfonten Arial.
Eksempler på visuell
identitet i praksis